Kancelaria SKR

Roszczenia cywilne klientów biur podróży związane z nieudanym urlopem



30.06.2021 r.

Urlop to zarówno czas wypoczynku, jak i odwiedzania malowniczych miejsc w kraju bądź za granicą. Wiele osób co roku wybiera się na wakacje, korzystając z oferty biur podróży. Niekiedy jednak zdarza się tak, że zastane warunki znacząco odbiegają od tego, co wcześniej reklamowano w katalogu. Wówczas niezadowolony klient ma prawo domagać się od organizatora wczasów odszkodowania i zadośćuczynienia za nieudany urlop. Pierwszym krokiem powinno być wniesienie reklamacji do organizatora ale jeśli to nie przyniesie efektów, konieczne pozostaje wstąpienie na drogę sądową.

Reklamacja za niezgodność z umową

Przed podjęciem decyzji o sądowym dochodzeniu odszkodowania od organizatora wycieczki należy złożyć reklamację z tytułu niezgodności usługi turystycznej z umową oraz ofertą prezentowaną w udostępnionych katalogach. W takiej sytuacji biuro podróży powinno zaproponować rekompensatę w formie darmowego świadczenia zastępczego. Jeżeli jest ono niezadowalające, klient może zażądać obniżenia ceny usługi za każdy okres, w którym występowały nieprawidłowości albo odszkodowania za dodatkowe koszty lub zmarnowany urlop. Pomocna w tym przypadku bywa Tabela Frankfurcka – choć oficjalnie nie ma w Polsce mocy prawnej, ułatwia obliczenie wysokości rekompensaty.

Zakres odpowiedzialności biura podróży

Jeśli reklamacja nie zostanie rozpatrzona pozytywnie lub proponowana rekompensata nie spełni oczekiwań, każdy klient ma prawo ubiegać się o odszkodowanie w sądzie, odwołując się do odpowiedzialności biura podróży. Zakres tej odpowiedzialności jest zaś stosunkowo szeroki. Rekompensata może wynikać między innymi z:

  • zaniżonego standardu hotelu lub pokoju,
  • braku ustalonych udogodnień (np. widoku na morze czy klimatyzacji),
  • wyżywienia niskiej jakości,
  • braku atrakcji przewidzianych w programie,
  • dodatkowych kosztów wynikających np. z zagubienia bagażu.

Nie są to jedyne nieprawidłowości mogące stać się podstawą reklamacji bądź wniesienia pozwu. Warto jednak pamiętać, że biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności za szkody z winy klienta, działania osób trzecich niezwiązanych z wykonywaniem usługi lub siły wyższej.

Dochodzenie odszkodowania za zmarnowany urlop

Prawo do ubiegania się o odszkodowanie za zmarnowany urlop wynika z ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Pozew o zadośćuczynienie powinien zostać złożony maksymalnie w ciągu 3 lat od zakończenia wycieczki – konieczne pozostaje wcześniejsze wniesienie reklamacji i uzyskanie na nią odpowiedzi. Ważne jest też przygotowanie dowodów, przede wszystkim zdjęć oraz filmów, które mogą pomóc w staraniach o korzystny rezultat sprawy.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w uzyskaniu odszkodowania za nieudany urlop od biura podróży we WrocławiuOleśnicy lub Kępnie, skontaktuj się z prawnikami z Kancelarii SKR.



Przeczytaj również:


Roszczenia po wypadku – śmierć osoby bliskiej | Kancelaria Adwokacka SKR

Roszczenia po wypadku – śmierć osoby bliskiej | Kancelaria Adwokacka SKR

Kontynuując wątek roszczeń mogących przysługiwać np. na skutek wypadku komunikacyjnego warto wspomnieć o sytuacji, w której w wyniku wypadku ginie […]

» Czytaj więcej
Kredyt kupiecki – rozwiązanie na czas kryzysu i nie tylko. Część 2 – kiedy koszty kredytu kupieckiego wzrastają?

Kredyt kupiecki – rozwiązanie na czas kryzysu i nie tylko. Część 2 – kiedy koszty kredytu kupieckiego wzrastają?

28 września 2020 r. Kończąc poprzedni wpis odnoszący się do założeń ogólnych i wysokości odsetek dotyczących tzw. kredytu kupieckiego zasygnalizowano, […]

» Czytaj więcej
Kredyt kupiecki – rozwiązanie na czas kryzysu i nie tylko. Część 1 – założenie ogólne i wysokość odsetek.

Kredyt kupiecki – rozwiązanie na czas kryzysu i nie tylko. Część 1 – założenie ogólne i wysokość odsetek.

W obecnej sytuacji gospodarczej wywołanej pandemią koronawirusa dla wielu przedsiębiorców najbliższe tygodnie będą decydowały o dalszym istnieniu prowadzonej firmy bądź […]

» Czytaj więcej


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *




Kontakt
Telefon
Wojciech Stebnicki
+48 510 077 348

Małgorzata Kapalska
+48 608 501 058

Mateusz Ratajski
+48 790 737 672


Mail
kancelaria@skr.com.pl



Wrocław
ul. Legnicka 55d/1
54-203 Wrocław

Wrocław
Wojciech Stebnicki,
tel. +48 510 077 348

Małgorzata Kapalska
tel. +48 608 501 058

Doradca podatkowy
Windykacja

Oleśnica
ul. Okrężna 10/3
56-400 Oleśnica

Oleśnica
Mateusz Ratajski,
tel. +48 790 737 672

Krystyna Ratajska,
tel. +48 607 228 259

Adwokat

Kępno
ul. Warszawska 9/12
63-600 Kępno

Kępno
Malwina Znamirowska
tel. +48 666 878 358

Adwokat


facebook twitter instagram

©2022 SKR Stebnicki Kapalska Ratajski — projekt: musk.pl

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych